Wat is belangrijk bij de inrichting van een controlekamer?

Bij de inrichting van een controlekamer is het belangrijk om een holistische aanpak te hanteren. Ter bevordering van de efficiëntie en veiligheid in een 24/7 werkomgeving, hou je het best rekening met de volgende factoren:

  • Indeling: de juiste indeling van de ruimte zorgt voor overzicht en structuur. Naast de ruimtelijke indeling is het ook van belang om te zorgen voor een veilige toegang en uitgang samen met optimale looproutes, kijk- en communicatielijnen.
  • Ergonomie: creëer een ergonomisch ontworpen werkplek waar elke medewerker comfortabel kan werken. Van in hoogte verstelbare stoelen, tafels en schermen tot ergonomische toetsenborden. Maar denk hierbij ook aan een goede verlichting en akoestiek.
  • Technische infrastructuur: integreer de juiste technische voorzieningen, zoals verstelbare schermen, USB-connecties, geluidssystemen, kabelgeleiding en communicatietechnologie.
  • Veiligheid: brandblussers en noodverlichting zijn onmisbaar ter ondersteuning van de permanente bedrijvigheid.
  • Training: investeer in repetitieve trainingen voor een optimale balans tussen gezond, veilig en ergonomisch werken in een meld- of controlekamer.

Lees meer over onze aanpak voor het bedenken, ontwerpen en realiseren van een 24/7 werkplek.