Ergonomische studie dienstverlener openbare sector

In 2019 voerden wij, in samenwerking met Knürr® Consoles – A Vertiv Company, een ergonomische studie uit van de toenmalige ergonomische situatie voor een dienstverlener binnen de openbare sector in Brussel*. Onze studie werd in 2021-2022 in realiteit omgezet.

Het doel was het identificeren van alle relevante invloeden op het welzijn en de productiviteit van de operators in de controlekameromgeving. Hiervoor werden persoonlijke gesprekken gevoerd met zowel operators als managers. Daarnaast werd een grondige analyse gemaakt van de aanwezige apparatuur en de huidige lay-out.

De belangrijke vaststellingen na analyse:

  1. Een te beperkte (been)ruimte voor beweging en bediening.
  2. Geen in hoogte verstelbare werktafels waardoor werken in staande positie of het aanpassen van de hoogte in zittende positie in functie van de lichaamsafmetingen niet mogelijk is.
  3. Statische schermpositionering waardoor de operator de mogelijkheid ontbreekt het scherm aan te passen op het vlak van schermhoogte of kijkafstand. Het gevolg hiervan is een statische voorovergebogen positie.
  4. Ongeschikte werkplekverlichting en het gebrek aan de mogelijkheid om de helderheid aan de persoonlijke behoeften aan te passen.

Onze adviezen en oplossingen vanuit ergonomisch standpunt:

  1. Een nieuwe kamerindeling waarbij extra ruimte en daglicht gecreëerd wordt door het weghalen van een muur in de ruimte.
  2. Het voorzien van professioneel 24/7-meubilair, uitgerust met een elektrisch hoogte-verstelbereik van 650 tot 1250 mm (tafel past zich aan de zit- en stahoogte aan voor kleine en grote operators).
  3. Een geïntegreerde monitorrail verstelbaar in hoogte en kijkafstand ter ondersteuning van een staande en zittende ergonomische houding. De montage van de schermen op een rail is bovendien ruimtebesparend.
  4. Speciaal ontworpen werkruimteverlichting en het toelaten van daglicht (zie hierboven). Door de fysieke plaatsing van de tafels en de antireflectiecoating op de schermen wordt verblinding tegengegaan.

Een sterk verbeterde ergonomie

Door het toepassen van bovenstaande oplossingen zorgden we voor een verbeterde ergonomie aan de bureaus en in de ruimte. Bijkomend werd de controlekameromgeving van persoonlijke opbergruimtes, ontspannings- en relaxzones en akoestische panelen op de tafels voorzien. Het geheel van deze aanpassingen aan de controlekamer van deze dienstverlener binnen de openbare sector helpt de operators om efficiënter en meer ontspannen te werken.

Tot slot wordt er voortaan gebruikgemaakt van KVM-technologie om de operationele flexibiliteit en veiligheid te verhogen. Met deze technologie worden alle afdelingen gekoppeld en kunnen ze elkaar dekken in geval van incidenten. Tot slot voorzien we repetitieve ergonomische trainingen ter verbetering van de algemene en individuele ergonomie.

* Om GDPR-reden vermelden wij de naam van de klant niet.

Een voorstel op maat ontvangen?